HTML

Barázdák

Könnyebb egy blogban leírni életem eseményeit, mint 120 emailbe, egyenként. Szóval tipik "Ez történik velem Londonban" blog a barátaimnak :)

Friss topikok

Mese a laosziak erejerol

2013.02.01. 10:21 cimola33

A Vientien fele vezeto ut ismet izgalmasra sikeredett, hiszen a laoszi ejszakai buszozasban meg nem volt tapasztalatunk. Itt nem a gyorsasag, hanem az utak minosege es a hatalmas szerpentinek zavartak meg almainkat. Mig a busz teteje jobbra, balra dolt velunk, Zsuzs csodalta a tajat (persze, mert mindig kikoveteli maganak az ablak melletti helyet), belemerengett a centiokkel mellettunk tatongo szakadekokba en istenemhez imadkoztam (neha szukseg volt ra) es probaltam egyszerre alomba zuhanni es az elottem ulot ravenni, hogy par centivel huzza elorebb az uleset. Kemeny ellenfelnek bizonyult. Mikor epp alomba szenderultem, megallt a busz es az ejszaka kozepen a nagy budos semmiben buszken allo "etterembe" tereltek minket. Itt lehetett elfogyasztani a buszjegyhez jaro keso vacsit /korai reggelit. Bekanalaztuk a rizset gombaval es babbal, visszavanszorogtunk a buszba es robogtunk Laosz fovarosa fele.
Hosszas kereses utan sikerult egy egesz elfogadhato aru szallast talalnunk, ugyhogy mig Zs elszenderedett es parnajara folyatta nyalat, en elindultam felderiteni az altalam eddig latott legkisebb fovarost.
A varos maga nem volt extra, bar talaltam egy hirdetest a turista irodaban, hogy travelbookirokat es fenykepeszeket keresnek, hogy nepszerusitsek Laoszt. Persze angol nyelven, ugyhogy buko. BAr lehet neha majd angolul is irunk blogot, gyakorlas keppen, hatha egy nap betolthetem alomallasomat.
Az LP ajanlotta az ingyenes COPE centert, amit hosszabb keresgeles utan meg is talaltam, sot kozben belefutottam egy kedves nemet lanyba, ugyhogy eggyutt neztuk meg. Hatalmas elmeny volt. Sajnos azonban nem a helyi kezmuvesseget ismerhettem meg itt, hanem a secret war soran az amerikaiak altal elkovetett brutalitast es kovetkezmenyeit. Igen, egyik kituno iskolamban sem tanitottak azokrol a borzalmakrol, amik itt tortentek es tortennek.

Az amerikai gepek bombak ezreit dobtak le a Thaifold es Vietnam kozotti szepseges Laoszra. A propaganda szerint ezzel szabadsagot adva az elnyomott nepnek, a valosagban azonban minimum 100 evre aknavezove valtoztattak az orszagot. Sok gyermek es felnott keresi most is a bombakat, mert jopenzert (kb 35 Ft/kilo) beveszik oket. Keves bombaszakerto dolgozik a teruleten, igy nagyon sok a bombavadaszat kozbeni baleset, hiszen a bombak nagyresze meg aktiv. A hatalmas raketaszerusegbe relytett gyumolcsre hasonlito bombak csak razasra vagy rugasra robbannak. Jofele design, amint valaki felkapja es megorul, a ledus gyumolcs helyett a halalt izlelheti meg....Borzaszto. Es nem borzaszto volt...Ma is dolgoznak ausztralok es kikepzett helyiek a bombak deaktivalizalasan es elszallitasan. Errol lattam egy filmet, melyben egy helyi kisfiu gyermeki oszinteseggel es egyszeruseggel fogalmazta meg, hogy akik ledobtak ezeket a bombakat, azok vigyek is el...Az itt nyaralo anemrikai turistakkal rovid beszelgeteseink soran erre a temara nem tertem ki eddig...lehet kene.

Persze a film alatt az a groteszk helyzet allt elo, hugy az egyik helyi kituno bombaszakertot Pinanak hivjak. Mikor kiirtak a nevet azert vissza kellett fognoma  rohogesemet, hisz a mellettem ulo nemet lany, nem ertette volna, mi ilyen vicces. Kesobb elmondtam neki, mit is jelent magyarul a film hosenek neve es ot is jot nevetett, ezzel oldva a lelkifurdimat. 

Egesz regenyt tudnek irni errol az elmenyrol es biztos vagyok benne, hogy a Caminohoz hasonloan sok-sok beszelgetes soran fel fogom emliteni...szoval meg hallotok rola.

Ami meglepett, hogy a helyiek mikent elik meg az esemenyeket. A talalt bombakbol es repulogep alkatreszekbol a legkulonbozobb hasznalati targyakat allitjak elo a rizsfozo edenytol a kiskanalon at a halaszeszkozokig. A halalbol eletet csinalnak azzal, hogy az eteluket keszitik a halalt hozo targyakkal. Na nem azert, mert ilyen metaforikusak, hanem, mert nincs masuk, amibol megteremtsek az eszkozeiket. 

A bombatamadas tuleloinek pedig hazi eszkozokkel muvegtagokat csinaltak, amiket ki is lehetett probalni. A nemet lany eleg bator volt hozza, hogy megtegye, de nem is a lepcson valo feljutas, hanem a hatalmas tukor sokkolta. Iszonyatos latvany volt, meg nekem is, aki onmagamat lattam mulabbal, hanem csak egy 23 eves nemet lanyt, akit 1 oraja ismertem. 

A COPE center mara muvegtagokat keszito rehabilitacios kozpontoto hozott letra, ahol a sebesulteknek profi ellatast probalnak nyujtani. Kilepve a kiallitoterbol dobbentem ra, hogy ennek az udvaran allok. Tobb fellabu ferfi es no jott velem szembe, es europai lelkecskemnek ra kellett dobbenie, hogy ez nem muveszeti kiallitas, hanem a jelen valosaga. Amivel itt panasszo nelkul egyutt elnek es mosolyognak az orszagukat meglatogato amerikai turistakra, Es persze mondhatjuk, hogy ok hozzak a penzt, de a penz nem helyettesiti a labadat, a kezedet vagy a gyerekedet. Ennyire eros es pozitiv nepet ritkan latni. Respect Laos.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://barazdak.blog.hu/api/trackback/id/tr645056358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása